fredag 13 april 2012

Grattis Dalila och Sami !!!!

Inte alltid jag hinner baka. Men i Veckan hände det. På tallriken ligger min Grova specialare till frukost :) Min kära make älskar hembakat och hatar köpa bröd. Men han baka gärna inte själv, inte heller köper han hem bröd, istället har han med sig Mjöl.  Skärp dig mannen!

Nu ska jag jobba järnet och sen baka en morotstårta som jag ska ha med mig till Mamma på Couscous middag. Det är en stooor dag idag. Min Bror Sami 19 år har Gift sig. Super Super Lycklig!  Grattis till er. Dalila och Sami!!!  - Ser fram emot den stora feta Marockanska bröllopet nästa år incha Allah. Dalila! Välkommen in som ny familjemedlem.  Du verkar vara en av de finaste människorna jag har träffat. Trevlig fredag på er alla andra. Och för er som undrar... Nej, de är inte bortgifta!

Hembakad Rågbröd, nerdränkt i Extra Vergin olivolja, Honung och Grekisk smakrik Fetaost. Taste Yummy!

4 kommentarer:

  1. Mums vad gott, ser himmelskt ut!
    Och mabrouk till brodern :)

    /Leila

    SvaraRadera
  2. Förresten, har du recept till brödet?

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket Leyla!

    Nu har jag inte de exakta måtten. Eftersom jag har tagit efter min kära mormors recept - gå på magkänslan.
    Jag brukar baka i bakmaskin.

    Smula ner 50 gram jäst i degbunte som först måste smälta i lite vatten, häller sedan på ljummet vatten, Olivolja, salt (Vallfritt: Anis, fänkål, solrosfrön, linfrö och ibland även Svartkummin (Black seed). Jag blandar i ca. 8 dl vetemjöl, 5 dl grov rågmjöl, 5 dl fin rågmjöl och ca. 5 dl grahamsmjöl. Men som sagt magkänsla.

    Ta inte mycket vatten i början och häll lite i taget tills degen känns färdig. Inte för hårt och inte för mjukt. Låt gäsa i 1 timme under duk.

    Degen ska vara klibbigt. Ja nu tänker ni, hur ska jag hantera till runda bullar. Enkelt. Doppa händerna då och då i en skål med vatten, ta nu degen och forma enkelt till bullar. De fastnar inte alls i handen. Ha tre eller fler plåtar bredvid som du lägger bullarna på. Sedan pressar du ner bullarna så att de blir som tekakor. Låt jäsa ytterligare i 45 min under duk. Sätt ugnen på 250 grader och börja grädda varje plåt i ca. 10 minuter.

    Bon Apetit

    SvaraRadera
  4. Gud vilket fint inlägg, Hanan!!!!!!!! Fick hålla mig för tårar! Tack tack x tusen

    SvaraRadera