torsdag 31 maj 2012

Veckans gröna fynd!

Hellou alla gröna vänner,

Jag gillar att använda foundation för att få fram en jämnare, finare och fräschare ton i huden. I veckan gjorde jag en riktig fynd hos jenny bloggerska och grundare till företaget GreenDiva.  Köpte 100 % naturlig foundation helt utan mineraler och parabener. Det är första gången jag beställer foundation på nätet. Var livrädd att färgen inte skulle passa. Men till min förvåning passade nyansen perfekt. Köpte en Golden Peach - mörkare medium hudton med gyllene undertoner.  Den ger bra täckning utan att det ser tungt och kakigt ut i ansiktet. Passar ju perfekt nu under sommaren i och med att den även fungerar som solskydd SPF20. Gillar mest av allt är att innehållet är fullproppad med antioxidantrika superfrukter och vitaminer. Nu kan jag äntligen använda en foundation med gott samvete. Super nöjd!





I veckan tankade jag på skafferiet med ekologiska och kravmärkta, super saftiga torkade aprikoser  och plommon.
För er som undrar varför aprikoser ser mörkbruna ut och inte oranga. Autentiska ekologiska aprikoser ska se ut enligt bilden. Är de oranga kan ni vara säkra på att det är syntetisk skräp man har tillsatt. Ekologiska Aprikoser är dessutom mycket godare, saftigare och naturligare.

5 kommentarer:

  1. Låter härligt! Men såg att den innehåller zink oxid. Är inte det ett ämne som är förbjudet? I alla fall i solkrämer. Blev lite skeptisk när jag såg det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mailade läkemedelsverket och frågade om det är ok med 6 % Zinkoxid i en SPF som sägs enligt företaget vara 100 % naturlig. Fick svaret direkt att det är förbjudet oavsett hur stor mängd det är som används. Många tolkar Zinkoxid tillhöra gruppen naturliga mineraler. Mineraler som kommer från lera och avlagringar från sand i strand. zinkoxid har använts över hela världen i över 75 år som ett säkert solskydd för att hjälpa att förhindra överdriven solexponering. Sverige verkar ha en annan tolkning. Har fått höra att det är pga att Zinkoxid kan överskridas eller missbrukas av företag. därför har det förbjudits. Men ändå finns företag där ute som säljer det. Om du är skeptisk undvik det. Lyssna på ditt hjärta helt enkelt :)

      Radera
  2. Bra att du kollade upp.Men jag blir ju lite tveksam... Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är lika tveksam till att ta in zinkoxid till Bazaren. Pga. av all skeptism som finns där ute och faktum är att det är förbjudet i Sverige. Jag har valt att avstå från att erbjuda ämnet - går heller inte hand i hand med mitt koncept. Där jag lovar kunderna 100 % naturlig och ekologisk hudvård. Peace and love!!

      Radera
  3. Vilken underbar hemsida med naturligt smink, jag suktas!!

    SvaraRadera