tisdag 25 december 2012

5 argument till varför du inte ska duscha ofta

Helloow gott folk!!!! 

Duschar du alldeles för ofta, ja då är det dags för dig att se över dina duschvanor. Vet inte hur intressant det är för er. Kanske väcker det känslor. Kan först och främst berätta att jag personligen inte duschar ofta. I genomsnitt blir det en dusch vart fjärde dag om jag nu inte har varit på ett träningspass eller haft för mig en annan svettig aktivitet. I vår hyper-rena värld skulle nog de flesta svara - varje dag. Förvånar mig att en del även duschar morgon och kväll. Jag säger: "Please, get over it!". Vet inte om det är genetiskt men jag har aldrig behövt smörja min kropp eller haft problem med torr och kliande hårbotten. Håret tvättar jag dessutom en gång i veckan. Givetvis tvättar jag under armarna, ansiktet och händer varje dag, men då behöver jag smörja mig från oc till. Jag hade en kollega förut som brukar duscha med iskallt vatten varje dag. Hon var 55+ och hennes hud var som en ung sjöjungfru. Men vem duschar kallt idag egentligen? Klarar du av det, så ta gärna för dig. Skriver snart en artikel om varför det är bra att duscha med kallt vatten. Missa inte det! Så berätta nu för mig: hur ofta duschar du? 

Både du och miljön vinner på att inte duscha så ofta. Här är en bra artikel från bloggen beauty and broccoli om 5 argument till varför man bör duscha mindre. Läs den! Klipper och klistrar den här.

1288886927noshower01
Illustration från Good Magazine

5 anledningar till varför du bör sluta duscha....


...eller åtminstone bli mer sparsam på både de tillfällen då du duschar eller badar samt på de (sköna och väldoftande) tvålar och scrubbar du använder. Speciellt nu i vintertid, då hudens möjlighet att hämta fukt från luften minskar drastiskt. Istället kan du dricka extra mycket vatten och ört-thé och öka på dosen Omega 3 genom att äta mer fisk och nötter, eller genom att ta tillskott. Och – duscha mindre ofta. Här är fem goda anledningar till varför;

Din hud kommer att bli mjukare. Riktigt varmt vatten torkar ut huden genom att ”mjuka upp” dina naturliga oljor, så att de tvättas bort lättare. Genom att minska antalet tillfällen då du njuter av hett vatten i dusch eller bad (säg, från varje dag till varannan…) får huden en chans att återhämta och balansera upp sig igen. 

Din personliga doft kommer tillbaka. Missförstå inte… det handlar inte om att du nu kommer börja lukta svett:-)). Men din egen, personliga doft är också din biologiska markör, inte minst hos det motsatta könet. Ska du attrahera någon för en kväll kanske det kvittar, men tänkte du satsa för livet vore det väl trevligt om det är just DIG personen fastnar för?

Det bevarar goda bakterier som kan stärka ditt immunförsvar.  I en artikel i  New York Times visades att huden, precis som magen, mår bra av en rik bakterieflora. “ De goda bakterierna utbildar dina hudceller för att tillverka kroppsegen antibiotika” berättade hudläkaren Dr. Richard Gallo från University of California.

Du blir mindre utsatt för exponering av skadliga kemikalier. De döda hudceller vi så envetet vill tvätta bort har en uppgift! De hjälper kroppen att skydda dig från oönskade bakterier, och de kan göra det svårare för skadliga kemikalier att ta sig in i din kropp via huden.  Vilket blir dubbelt negativt om du dessutom använder tvålar fyllda av kemiska komponenter och parfymer – dessa tar mycket effektivt bort skyddet och öppnar därmed vägen för intrång av kemikalier från tvål, lotioner och t.om. kläder. Så använd sparsamt med tvål och endast milda, rena produkter för att minska risken.


Dina hudproblem som t ex eksem kan minska, eller i vissa fall försvinna.  Många gånger kan eksem och andra kraftfulla hudirritationer vara en allergisk reaktion på innehållet i konventionella produkter, en reaktion som dessutom förstärks genom att skyddsmekanismen och de goda bakterierna rinner bort med det varma vattnet…  Själv blev jag av med kraftig klåda och eksem i hårbotten, som jag haft i åratal och som bara blev värre och värre trots att jag testade ”alla” produkter som fanns hos både frisör och på apotek. Det kostade mig en smärre förmögenhet och en hel del förtvivlan, men inte förrän jag bytte ut alla schampon, balsam och stylingprodukter mot helt rena sorter, smörjde in hårbotten med ekologisk olivolja före bad och nu endast tvättar med schampo 1 gång/vecka försvann de.

Källa: Beauty and Brocolli

16 kommentarer:

  1. jättebra!! Jag försöker minska ner på duschandet men jag tycker det är så skönt att duscha att det är svårt. Brukar duscha varannan dag. Min man duschar varje dag men har inte lyckats få honom att duscha mindre än!!

    SvaraRadera
  2. Bra framsteg där! Försök mindre, så kommer du i lång sikt att märka hur bättre ditt hår och hud mår. Det kommer vara en omställning i början och man kanske känner sig äcklad. Kanske reagerar håret och blir fet i början. Men ge det tid och tålamod så kommer din kropp säkerligen att vinna på det i längden. <<Hugzzz

    SvaraRadera
  3. Jo, säkert. Fast håret tvättar jag ändå bara en gång i veckan så det är inget problem... :)

    SvaraRadera
  4. Jag ÄLSKAR att bada, det är min tid på dagen. Varje dag. (Dessutom kompenserar jag för alla år jag levt utan badkar).Däremot så använder jag ingen tvål, bara under armarna, och smörjer in hela kroppen med olivolja innan jag glider ned. Skulle med fördel kunna minska till varannan dag, kanske får bli ett nyårslöfte? ;) men mitt älskade badkar kommer sakna mig!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vem älskar inte bada. Massor med Pepp från mig till ditt nya nyårslöfte ;)

      Radera
  5. Halleluja! Äntligen nån som tar upp detta med för mycket duschande. Själv duschar jag ca 2 ggr i veckan och tvättar håret en gång i veckan, om jag inte som du ägnat mig åt någon svettig aktivitet. MEN då tillhör jag också generationen som är uppvuxen med att bada badkar 1 gång i veckan.
    Mellan duschandet blir det tvätt av ansikte och andra vitala delar av kroppen förstås...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duscha 2 gånger i veckan är lagom tycker jag. Sen vet jag också att alla frisörer rekommenderar att man enbart ska duscha håret en gång i veckan. Håret håller sin vitalitet utan tvekan :)

      Radera
  6. Detta är helt rätt! Jag vågar inte skriva mer, men från en sjuks perspektiv kan det hjälpa till i tillfrisknandet.I tvätthysterin tidevarv måste man hålla tyst annars blir man betraktad som tokig.Det går bra att diskutera om man är frisk.Kämpa på och för ut det som alla borde inse!
    Kram för din vishet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe, förstår poängen. Kram till dig med!

      Radera
  7. Jättebra att du tog upp detta problem. För det är faktiskt ett problem för dem som duschar för mycket. Torr hud blir lätt irriterad, får sprickor där bakterier, virus eller annat kan tränga in. Vi mår bättre av att ha en hel hud där hela vårt försvar kan krypa runt och försvara oss dagarna i ända. Duschar själv endast 1 dag per vecka vintertid och 2 dagar per vecka under sommaren.
    Började att dra ner på deodorantanvändningen för 3 år sedan och är nu nere i 1 gång per månad. Ju mindre deodorant man använder... ju mindre lukt.
    Man kan faktiskt duscha och bada lite oftare om man inte använder tvål och tillsätter några droppar olja i badvattnet.

    Lite kul det här faktiskt att man skall behöva förvara sig och känna sig som en liten skurk bara för att man inte gör som alla andra och duschar 2 gånger per dag. Handen på hjärtat så kan jag nog erkänna att jag undvikit detta samtalsämne för att slippa gliringar och elaka kommentarer.

    Jag skulle vilja finna en olja till håret som fungerar både som rengörare och som samtidigt ger näring och lyster. Något förslag?

    SvaraRadera
  8. Helt klart ett känsligt ämne. Hoppas det inte poppar upp en massa agressiva kommentarer på mig snart här. Det finns fördelar med att duscha varje dag. Det är skönt, avslappnande, man känner sig fräsch osv. Fördelar med att inte duscha allt för ofta väger allt mer. Eller är det någon annan som tycker annat. Bring it out i så fall.

    Jo sant helt otroligt det där, ju mer deodorant ju mer stank.

    Man borde skaffa en facebook grupp. haha. "Vi som inte duschar ofta".

    olja för att rengöra håret..hmm. Har aldrig rengjort håret med olja. Men är det någon hår olja jag skulle rekommendera så är det arganolja. Otroligt effektiv och lätt olja för håret ;) Har du provat den tidigare. Berätta gärna mer är du snäll hur du rengör håret med olja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om vad man använder för olja eller hur det fungerar men självklart skall jag göra efterforskningar.
      Lika tar lika, med andra ord så borde olja ta olja även ifrån hår, eller hur?
      Jag trivs med arganoljan och använder den efter varje hårtvätt. Den ger lyster och gör håret mindre flygigt nu i mösstider.
      Läste någonstans att man skulle olja in håret med arganoljan innan hårtvätt, vet inte? Har inte prövat ännu?
      Huden runt ögonen mår i varje fall väldigt bra av arganoljan.
      Har du ytterligare tips om användningsområde?

      Radera
  9. Gammalt inlägg men halkade in här av en slump och tycker det är jättebra!
    Jag duschar var 3e eller var 4e idag. Oxå som du säger ibland oftare om jag har tränat eller gjort nåt man blir riktigt svettig av.
    Ibland, framförallt om jag är ledig och kanske inte gör så mycket så kan det bli bara en gång i veckan. Behöver heller väldigt sällan smörja mig med mjukgörande krämer.
    Duschar gärna svalt. Inte sådär iskallt, men hellre svalt än varmt.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du uppmärksammade det här inlägget. Ja, det var ett litet tag sen, men så sant som du säger, man behöver inte alls smörja sig så ofta tycker jag. Jag smörjer mest ansiktet aldrig kroppen. (kanske genetiskt) men måste vara duschen också. Sen blir man aldrig sjuk så ofta har jag märkt.

      Radera
  10. Nu är det snart advent 2014, men frågan är lika aktuell. Du är modig, Hanan, som vågar ta upp det tabubelagda ämnet. Själv duschar jag två gånger i veckan och tvättar håret samtidigt, då det annars ligger platt. Underlivet tvättar jag med barnolja. Självklart tvättar jag ansiktet och under armarna varje dag. Underlivet rengör jag med barnolja.

    SvaraRadera