söndag 13 januari 2013

Ååå vad nyttig jag är!

Rubriken avslöjar inte hela sanningen, ha! Jag har aldrig varit så onyttig som under denna graviditet. Mot slutet kanske lite mer, men i början fuskade jag som in i helsikke. Har gått upp från 59 kg till 74 kg.  Tidigare graviditeter uppnådde jag max 65 kg. Detta har väl skett mest för att jag gått med inställningen "Jag är gravid - jag kan unna mig". "Jag kommer amma" osv.... Å så har vikterna smugit sig på. Ok, ska inte hacka mig på vikten. Huvudsaken egentligen att man mår bra för jag övertala mig själv just nu. Nyttigt äter jag med jämna mellanrum i alla fall och enligt sista barnmorske besöket såg näringsvärden bra ut. Ååå vad jag längtar att få komma i gång med min fysträning, styrka och löpningen. Just nu är  man svagare en 80 årig tant som aldrig har tränat i hela sitt liv. I går sent på kvällen körde jag en härlig mustig pumpasoppa. Föredrar denna sortens pumpa framför halloween pumpor.  Try this one :) 






Antal portioner: 4

Ingredienser
Ca. 1,2 kg pumpa
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 l grönsaksbuljong
2 dl crème fraiche eller grädde
2 lime (rivet skal och saft)
2 tsk sambal oelek


1.    Skär pumpan i klyftor och skär bort skalet. Skär eller skrapa bort kärnor och trådar. Skiva i bitar.
2.    Skala och hacka löken samt vitlöken.
3.    Fräs löken i olivolja i en stor gryta eller kastrull, tillsätt vitlöken, salt, vitpeppar samt pumpa. Låt allt fräsa runt några minuter.
4.    Häll på vattnet och grönsaksbuljong och låt koka i 40 minuter - pumpabitarna ska vara mjuka och kunna gå att mosa sönder.
5.    Mixa pumpasoppan med en stavmixer.
6.    Tillsätt och rör ut grädde, creme fraiche eller grekisk yoghurt. Värm upp.
7.    Smaka av pumpasoppan med salt och vitpeppar. Något krm gurkmeja blir också gott i men det är valfritt.
8.    Servera gärna pumpasoppan med rostade gröna skalade pumpafrön eller gräslök på toppen samt gott nyttig GI/LCHF bröd.

Man kan välja att dekorera med gräslök och rostade pumpafrön, men jag hade inget hemma den här gången så det fick bli utan.

Bon apetit!


5 kommentarer:

  1. Så gjorde jag också under mina graviditeter, jag unnade mig mycket och sen var det svårt att tappa kilon och motivera sig att träna men jag tycker att du ska unna dig mat du vill äta nu sen när bebisen kommer kan du tänka på att nyttig och utesluta onyttigheter för din och bebisens skull. Förresten när kommer din bebis?

    SvaraRadera
  2. Så det var svårt att tappa kilon sen alltså. Mycket Bra och veta!!! Jag beräknas den 23 januari :) Men min förhoppning är så klart att jag ska föda innan. haha. Det går ju inte och sova på nätterna asså.

    SvaraRadera
  3. Åh butternut squash, så gott!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Greetings from Florida! I'm bored to tears at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break. I love the information you provide here and can't wait to take a look when I get home.

    I'm surprised at how quick your blog loaded on my phone .. I'm not
    even using WIFI, just 3G .. Anyhow, very good blog!


    My webpage; lonlyplanet

    SvaraRadera