torsdag 4 april 2013

Arganolja - Bazarens bästa favorit!


Det var många som undrade vad som var så speciellt med arganolja under vår senaste utställning. Den här olja mina vänner är min skönhetshemlighet. Body Bazar råkade vara med Aftonblandet med temat arganolja också förresten Hade totalt missat. Tack vare Jeanette från Go green Makeup fick jag informationen. Och så här skriver aftonbladet om den.




Body Bazar                 

VISSTE DU ATT...

Arganolja är en gul vegetabilisk olja som görs av arganträdets frukt. Arganträdet är hotat och växer bara i sydvästra Marocko på gränsen mot Saharaöken. Det finns på Unescos världsarvslista sedan 1999.

• Den äldsta referensen till arganolja finns i en egyptisk text om läkekonst från 1219. Arganolja ansågs vara leverskyddande och vara av värde vid sjukdomar i hjärta och blodomlopp. Modern forskning bekräftar att oljan är mycket hälsosam på många områden.

• Eftersom arganolja är tunn tränger den snabbt in i huden. Den passar därför extra bra under ögonen. Arganoljan har också en dokumenterad förmåga att minska uppkomsten av fina linjer och rynkor.

• Det rika innehållet av vitamin E motverkar ärrbildning, påskyndar läkning och lugnar irriterad hud. Dess antiinflammator­iska egenskaper gör arganoljan lämplig för aknehud och psoriasis såväl som för torr och åldrande hud.



Så vad säger ni ? Visst låter den tilltalande. Jag använder den själv under natten. Den är bara för härlig, särskild för oss med känslig hud.

Aganoljan är rik på naturliga antioxidanter, essentiella fettsyror, karotenoider, ferulasyra, steroler och polyfenoler. Den innehåller även mycket höga halter E-vitamin (mycket mer än olivolja)och skvalen. Arganolja täpper inte till porerna och har mängder av unika och skiftande, positiva effekter på hud, hår och naglar.




Finns hos Body Bazar:

Arganolja - Kallpressad och certifierad. 100 ml för 249 kr. 

Läs gärna tidigare inlägg om arganolja. 

Arganolja - the golden oil
Från Marocko till röda marttan i Hollywood
Ekologisk arganolja - Flytande guldet för reducering av bristningar och ärr






4 kommentarer:

  1. Härlig info om arganoljan! Tack så mycket :)

    SvaraRadera
  2. Tycker mycket om den som jag köpt av dig! Använde den senast idag...

    SvaraRadera
  3. Hej Hanan!
    Nu vet jag att du är bortrest men kanske hinner du svara när du kommer hem... Jag behöver en bra kräm/olja till ansiktet och har funderat på att köpa arganoljan eller den ansiktskräm som du skrivit på hemsidan är "det bästa vi testat" (kommer inte ihåg vad den heter). Jag har känslig hy och behöver ngt som lätt går in i huden, mandelolja blev t.ex. alldeles för fet för min hy. Villen skulle du rekommendera? Och, tror du apelsin blomvatten är bra för känslig hy?
    Tack för en fantastisk blogg och bra webbshop!
    //Annoca

    SvaraRadera