fredag 28 oktober 2011

Är dina skönhetsprodukter skadliga för dig?



För ett tag sedan upptäckte jag att mina hudvårds- och hygienprodukter  som jag använder varje dag innehåller parabener. Jag kom fram till att det kan vara riktigt skadligt för min hälsa. Jag gjorde en del efterforskningar och fick veta att det fanns ett samband mellan parabener och bröstcancer. Bröstcancer fonden har rapporterat att det finns ett samband mellan parabener och bröstcancer vävnad. Jag har också lärt mig att kemikalierna kan störa våra hormoner och vara giftiga för våra immunsystem.

Jag började forska närmare på  ingredienser  i mina personliga hygienprodukter och upptäckte att det fanns många fler andra kemikalier i mina produkter förutom parabener som kan vara skadligt. Andra vanliga giftiga kemiska ingredienser såsom trietanolamin (TEA) och triklosan,  en antibakteriell ingrediens och konserveringsmedel är också en vanlig ingrediens i kosmetika. 1,4-dioxan är en biprodukt av natriumlaurilsulfat och Sodium Laureth Sulfate, ett känt gift som finns i hygienprodukter som tvål, kosmetika rengöringsmedel, schampo och tandkräm. Nitrosaminer är också giftiga kemikalier vanliga i många skönhetsprodukter. Till och med dofter från kemikalier i kosmetika som finns i tusentals produkter kan vara giftiga.

Det finns en hel del hälsorisker med att utsättas för de kemikalier som finns i kosmetika, hudvård och personliga hygienprodukter. Jag insåg att kontinuerlig användning av dessa är lika skadligt som rökning av cigaretter.


Idag finns det tyvärr inga EU regler på vad som får kallas för naturligt och ekologisk. Företag tillåts att sätta skadliga kemikalier i sina produkter. Företag är heller inte skyldiga att lista upp de skadliga kemiska biprodukterna eller föroreningar i deras ingredienser. Dessutom är det lätt att luras av etiketter på produkter som säger "naturligt", eftersom vad som anses "naturligt" inte regleras . Om en produkt är 100% certifierad ekologisk, då vet du att du har en verklig ekologisk produkt. Om en produkt inte är 100% certifierad, är det bäst att göra en forskning på ingredienserna.




Att hitta seriösa företag som erbjuder enbart naturliga och ekologiska produkter är en bra idé. Du kommer då att ha en pålitlig källa att  handla ifrån. Kommentera och hjälp oss att öka medvetenhet till andra som inte vet.  Eller varför inte titta in i vår butik av underbara exotiska och helt naturliga skönhetsprodukter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar