söndag 6 november 2011

Intervju - Har du koll på krämen?



I samband med lanseringen av boken Badskumt våren 2011 publicerade DN 2011-04-26 en super intressant intervju med författaren Katarina johansson. Läs hennes starka argument. Lägg gärna en kommentar. Håller ni med?  

Ta en extra titt i badrumsskåpet nästa gång du öppnar det. Läs det finstilta på hudkrämen­ och tandkrämen. Där finns förmodligen mer skadliga ämnen än du tror, menar Katarina Johansson som skrivit boken ”Badskumt”.

För fem år sedan gick journalisten Katarina Johansson en miljökurs på universitetet som fick henne att börja tänka kring ämnena i alla kosmetiska produkter som vi omger oss med.

– Jag började känna mig lurad och tänkte att det här måste jag berätta om, säger Katarina Johansson, som skrivit boken ”Badskumt”(Ordfront förlag).

– Vi använder så stora mängder helt onödiga kemikalier av bara farten. Det är ett omedvetet förhållningssätt, vi tänker inte ens på de skadliga konsekvenserna när det handlar om utseende och flärd, säger Katarina. Parfymer som kan skada hormonsystemet, solkrämer som kan påverka vårt dna, badskum som framkallar allergier – listan kan göras lång, men Katarina vill inte skrämmas.

– Jag vill bara höja medvetande­nivån, ge en så nyanserad bild som möjligt och väcka tankarna på vad man har och vad man behöver, säger hon. Katarina har rensat hårt i sitt eget badrum.

– Jag kan tänka mig hur badrumsskåp såg ut på 40-talet, det räckte med ett skåp på väggen. Nu tror vi att vi behöver så mycket att vi måste köpa extra skåp för att rymma allt, säger Katarina som numera nöjer sig med det nödvändigaste. Hon har slutat behandla håret med kemikalier och använder bara milda schampon.

– Plötsligt är det väldigt många flaskor som jag inte köper längre. Förut köpte jag speciella tvålar och krämer, men nu känns det som ett onödigt beroende.
Katarina väljer ekologiska produkter, går till en ekologisk frisör och aktar sig särskilt för ämnen som triclosan, som fortfarande finns i innehållsförteckningarna till en del produkter. Ett ämne som ofta förekommer i hudkrämer, balsam och solkrämer är siloxaner, ett silikonliknande ämne som känns som olja på huden.

– Jag stör mig på siloxaner, vi vet inte hur långlivade ämnen som silikon är och vad de kan åstadkomma på sikt. Där finns det stora kunskapsluckor, säger Katarina, som ändå inte vill betraktas som en tråkmåns som ogillar flärd och glamour.

– Jag menar inte att folk ska gå runt med flottigt hår och lukta illa, men vi behöver fundera över vilka produkter vi använder. Mitt råd är att börja titta på vad man har hemma och vad man inte ska köpa igen. Gör reserach på nätet och kolla upp ämnen som du undrar över. Fast det bästa vore om vi kunde fundera över normer. Är råttfärgat hår verkligen tråkigt?

Källa: http://www.dn.se/livsstil/halsa/har-du-koll-pa-kramen
Skribent: Pernilla Anth Jacobsson
Publicerad 2011-04-26 14:04

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar