onsdag 20 juni 2012

Dagens exotiska skönhetstips: Citron!

På 1800-talet kom citron saften att ingå i många recept på renande och blekande medel för huden i Europa. Så har den använts länge utanför Europa. En direktör som rest för svenska Ostindiska kompaniet berättade i slutet av 1700-talet hur kinesiska damer blekte hyn: De tvättade sig på kvällen med citronsaft och äggvita och morgonen därpå i nattgammal urin (rik på blekande ammoniak) som fick ligga kvar ett par timmar, varefter de sminkade sig för dagen. Denna procedur följdes i ett par veckor före giftermålet, då de är vita för hela långa tiden bortåt. En kvinna vid namnet Josephine Baker ägnade en halvtimme varje morgon åt att gnida in sig med blekande citron. Det gick ju nämligen an att vara exotiskt brun på 1930-talet, men inte alltför svart. Källa: Shenet.

Mina vänner!  Släng inte citron resterna. Riv gärna citronskalen och torka. Den kan man ju använda i bakelser eller liknande senare. Släng heller inte innerskalresterna efter pressningen. Gnugga ansikte, händer, armbågar, knän, hälar med dem. Den gamla kuren att sitta med armbågarna i citronskalshalvor fungerar - den gör huden både mjukare och ljusare. Se gärna videon vad min kära make har tagit efter sin mor. 




Tips på husmorstips: Bli av med fisk- och löklukt på händerna efter matlagningen genom att gnida händerna med salt och citron. Skölj sedan rent under ljummet vatten. Upprepa. Se dock till att inte ha några småsår på händerna, det gör ont!


Något annat jag älskar är lagrade och syltade citroner. Ger en extraordinary smak till grytor. I tex. Marockansk kyckling tagine. Mums!!





Har ni några bra husmorstips med citroner? Berätta gärna :) 

4 kommentarer:

  1. Vilka underbara tips! Älskar att använda mig av allt istället för att bara slänga, det känns liksom inte rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk såå mycket vi slänger som är bra för oss. Verkligen slöseri.

      Radera
  2. Hej Hanan!

    Efter ett annat tips från dig tittar jag ofta in på Gorgeously Green. Damen där, Sophie, säger att hon varje morgon dricker ett stort glas ljummet vatten med 1/2 pressad citron i, för att rena sin lever. Så nu gör jag också det, man måste ju prova allt ;)

    SvaraRadera
  3. Jag insåg nyss hur mesiga mina videos är jämfört med Sophies. haha. Vad bra att du har spanat in hennes videos. Jo, hon kommer verkligen med underbara tips. Jag har även hört att ljummet vatten med äppelcider vinäger är renande för kroppen. Men ska ta och prova citron också. Inte alls dumt. Tack för tipset Anna.

    SvaraRadera