tisdag 4 december 2012

Färga håret 100 % naturligt med Henna Färg

Henna är ett rödbrunt färgämne i form av ett vanligen grönt pulver som i Sverige hudvudsakligen används som ett 100 % naturlig hårfärgning . Henna är det arabiska namnet på busken Lawsonia inermis från vilken bladen insamlas och torkas. Henna har använts framför allt i Asien, Mellanöstern och Afrika under tusentals år för att göra kroppsmönster på händer och fötter, men är mest känt i Väst som hårfärgningsmedel. 

Är Henna Farligt? 
Det är helt ovanligt att ren henna framkallar allergiska reaktioner. Däremot säljs henna uppblandad med kemikalier som kan ge starka allergiska reaktioner med bland annat andnöd som symptom. I svart henna tillsätts ibland parafenylendiamin (PPD) som är allergiframkallande. Läkemedelsverket har varnat för att henna tatuering med kemikalier kan ge svåra hälsoskador. 


Mehendi Times hemma hos mig!






Testar att färga håret med enbart varmt vatten. Det finns massor med recept att använda för att uppnå olika nyanser. 





Jag har långt och lockigt hår, något strävt. Liksom andra hårfärger upplever jag det alltid kletigt och tidskrävande att använda hårfärger överhuvudtaget.  Jag blandade hennan liksom bilderna ovan. Tog först i ca. 3 dl henna pulver i en skål och hällde över ljummet vatten. (ska inte vara lös eller för hårt i konsistensen) Mängden henna pulver varierar beroende på hårvolym. Det är bra enligt hänvisningar att låta hennan verka i 1 timme innan man applicerar på håret. En del häller i citron för att få en ljusare nyans andra blandar med indigo för att få en brunare nyans. Det finns massor med härliga recept där ute. När jag applicerade i hela håret, kammade jag igenom hennan och använde plastfolie runt huvudet för att få färgen att verka bättre. Plastfolien / Plastmössan bevarar hennan fuktig. Torkar hennan ut verkar färg pigmentet mindre.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med resultatet. Jag har i grunden kall mörkbrunt färg (lite råttfärgad). resultatet blev en varmare kastanje ton. I lovin it! Håret blänker mer och efter varje dusch framhävs färgen tydligare har jag noterat under dessa två veckor. Håret känns också mjukare. Man kan också använda henna som inpackning för att näringsboosta håret. Då ska man låta den verka i ca. 30 min. För färgning minst 2 timmar. Jag hade den i något längre. När jag var liten, fick jag sova med hennan i håret. Verkligen hatade det. Fick nästan fobi för doften. Men när jag började min resa till Back to Basic uppskattade jag hennans fördelar mer och mer och idag är den en av mina mest favorita produkter. Jag är förälskad i denna henna färg som både stärker håret, ger ett friskare utseende sam färg på köpet. Helt No poo!!! Det som jag särskilt uppskattar med denna henna är att den även innehåller super örter värld kända för sina helande egenskaper för håret. 88,75% henna pulver samt Amla (3%), Shikakai (2%), Kattha (1,5%), Brahmi (1%), Bahera (1%), Bhringraj (1%), Neem (1%), Babool Gond (0,5%), Ratanjot (0,25%)

Det finns som sagt olika recept på hur man blandar henna för att uppnå olika färgnyanser. Här är två videon som förklarar närmare hur man applicerar. Den andra videon fokuserar mer på vad man kan blanda i för att få en grym färgnyans.









Before & After bilder. Mina favorit nyanser. 






Nyanserna varierar beroende på hårfärgen man har i grunden. Har man riktigt ljust hår kan resultatet bli orange. Men det går att mixa hennan med andra ingredienser för att få  mörkare toner :)  Så ni med blont hår - just don't worry!!!


Nyfiken på att testa Body Bazars 100 % naturliga henna? Den finns för närvarande i 2 storlekar!

200 gram henna - 120 kr


Kasta gärna en kommentar och berätta hur hennan har förändrat din hårkvalitet. Så nyfiken på att veta!




1 kommentar:

  1. Dumbbells are great physical fitness resources to incorporate to your household gym so start out with some dumbbells exercise sessions and discover that greater body.


    Look into my site bowflex selecttech 552

    SvaraRadera