onsdag 12 juni 2013

Så här får du den vackraste solbrännan naturligt...




Let's get the perfect Tan! Dags att avslöja min lilla hemlighet som jag har gått runt och hållit för er. Nu när sommaren är här så hoppas jag att det blir många lediga stunder i solstolen där ute.  Man har ju gått runt och sett ut som ett lik hela året så självklart ska man få sola lite. Jag har redan fått en veckas sol semester i Dubai och känner mig rätt så nöjd. Eller eh, egentligen inte. För mig blir det jobb, jobb och jobb nu framöver med den nya Body Bazar hemsidan som snart ska lanseras. 

Så här ger du solbrännan lite hjälp på traven...

För att få den absolut vackraste solbrännan ever tipsar jag att ni provar:

Arganolja & morotssaft.  

Blanda saft av en morot i hälften så mycket arganolja. upptäck den gyllene guldbruna färgen du länge har drömt om.  Bevara i kylskåp. Oljor är hållbara i rumstemperaturen i minst 1 år, men blandar man med vätska som morotsaft kan ni lungt förvara det i kylskåpet i några månader.

Morötter är naturligt rika på betakaroten och stimulerar hudens pigmentering. Det sägs ju att ett glas morotsjuice om dagen kan ge en hälsosam solbränna. Sen har ni väl hört talas om de där morotskost tabletter, Maxosol som hjälper till en finare solbränna. Istället kan ni ju prova något mer naturligt. Just den här kombinationen mellan arganolja och morotssaft har varit marockanernas bevarade hemlighet länge och är en E-vitamin och antioxidant boost för huden. När jag var på semester i Marocko gjorde min moster Amina (the queen of home remedies) alltid en egen flaska till mig. En gång sprack den på stranden och det slutade med att jag blev helt förkrossad. Oförglömligt. ahahaha.

OBS! För att få solbrännan att bli långvarig. Börja denna procedur innan solexponeringen. Ytterligare en  hemlighet är att skrubba huden från döda hudceller med en kessa hammam handske!!!

1. Tvätta huden med Marockansk olivtvål eller afrikansk svart tvål efter en varm badkar/dusch
2. Skölj noga kroppen från tvål
3. Blöt en kessa hammam Handske (pressa ut allt vatten) och börja skrubba döda hudceller från hela kroppen, (undantag ansiktet), genom att lätt trycka i långsamma rörelser. Denna urgamla hamam rutin går inte att  jämföra med något annat, denna metod är välbeprövad sedan långt tillbaka i tiden och tar bort döda hudceller mycket mer effektiv än någon annan saltskrubb i världen.

Läs gärna tidigare inlägg: My beauty secret revealed.

En del kanske undrar om det finns en risk att man steks i solen när man smörjer sig med arganolja. Alla vegetabiliska oljor har en lätt solskyddsfaktor och ger en lätt skydd. Men det betyder ju inte att ni ska vistas timmar under solen. Skydda er så mycket ni kan, särskilt ansiktet. 10-20 min i solen om dagen ska räcka, sen gäller det att skydda med högre solskyddsfaktor om man vistas mycket ute utan hatt. Jag är nyfiken på att köpa hem Dr. Mercolas solskydd, men frakten från USA är sjukt dyr. Vad säger ni? Är det något ni är sugna på?

Nu har Läkemedelsverket äntligen gett grönt för det naturliga solskyddet zinkoxid!!!!!!




8 kommentarer:

  1. Perfekt nu när solen är här!

    SvaraRadera
  2. Coolt! Det där ska jag prova! Ska bara hitta sån olja någonstans! Ha det gött och lycka till med brännan! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallpressad argan olja finns på www.bodybazar.com

      Radera
  3. Låter som en riktigt härlig blandning!
    Jag har köpt ett solskydd som ska va ekologiskt, men det kanske inte betyder att alla ingredienser är bra i och för sig hehe..
    det lämnade iaf en vit hinna på sonen som gjorde att han såg ut som ett spöke haha så jag är glad att den inte verkar innehålla nanopartiklar som tar sig direkt igenom huden.

    Jag provade förresten Eliah Sahil schampot på hans hår nu (innan har vi kört på aleppotvål till hud och hår) och det fungerade jätte bra! Håret blev alldeles fluffigt, tjockt och fint och det doftar såå gott ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. va försiktig när du väljer en bra SPF skydd för ditt lilla barn. Yepp många nanopartiklar och kemikalier i många solskydd i marknaden tyvärr. Nämän va kul att du är nöjd med ört schampot, jag vet, älskar att tvätta barnens hår med den. Finns inget bättre schampo för barn :)

      Radera
  4. Detta måste jag testa. Men hur används blandningen? I solen (solkräm)?, som "brun-utan-sol", efter man solat eller på något annat sätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använd blandningen innan du ska sola för att få en vackrare färg. Dock skyddar den inte helt från UV som sagt. Du blir benägen att få fin färg snabbt, kan räcka och sola 10 min en kvart. Visst du kan också blanda morotsaft i din naturliga kräm..se till att bevara i kylskåp!

      Radera